Dalen hotell på Dalen i Vest-Telemark ble oppført i 1894, to år etter at Telemarkskanalen sto ferdigbygd. Det ble et flott eventyrhotell i sveitserstil.

Telemarkskanalen ble i 1892 den korteste veien mellom Kristiania og Bergen. Og da manglet det et hotell av god standard omtrent midtveis. I løpet av årene har det vært mange kongelige gjester på hotellet. Det kan nevnes Kong Oscar II, svenskekongen som også var konge i Norge fram til 1905, keiser Wilhelm av Tyskland, kong Leupold av Belgia og selvsagt kong Haakon og dronning Maud, med lille kronprins Olav.

Under 2. verdenskrig tok tyskerne hotellet, og i tiden etter krigens slutt forfalt hotellet. Predikant Aage Samuelsen kjøpte hotellet for en billig penge, og gjorde et forsøk på restaurering, men måtte gi opp prosjektet. Først i 1992 sto hotellet ferdig slik det er i dag.

Dette historiske hotellet har opp gjennom årene fått mange priser. Et par av de gjeveste er Olavsrosa, tildelt fordi hotellet er et fyrtårn i norsk kulturarv. Europa Norstras høyeste pris, sølvmedalje, ble tildelt hotellet for bevaring av hotellet som et unikt kulturminne.

Det anbefales å besøke hotellet, og da overnatte på rom nr. 17. Der bodde en engelsk lady på slutten av 1800-tallet. Hun gikk alltid i en grå og vid kappe, trolig for å skjule en graviditet. På rommet ble det funnet et dødfødt barn i sengen etter at hun hadde reist. Hun er fortsatt på hotellet, særlig nattestid besøker hun rommet sitt og beveger seg ellers rundt i hotellet. Denne miss Greenfield er selvsagt med i «Kanalens mørke hemmelighet».

M/S Henrik Ibsen ble bygget i Gøteborg i 1907 og ble benyttet i Sverige til 1929, før den ble bygd om. I 1952 ble dampmaskinen byttet ut med dieselmotor. Så sent som i 1992 ble båten solgt til Turist Telemark Dalen A/S, ble igjen ombygd og fikk navnet Henrik Ibsen.

I 2009 ble båten solgt for kr. 1,- til Thor Morten Halvorsen, som totalrenoverte den og satte den inn i trafikk på Telemarkskanalen. Mye av hendelsen i «Kanalens mørke hemmelighet» foregår på båten.

Telemarkskanalen ble påbegynt i 1854, på strekningen Skien – Nordsjø. Bandak – Norsjøkanalen sto ferdig i 1892. Da hadde 500 mann arbeidet kontinuerlig i 5 år.

Kanalen består i dag av 18 slusekamre med en høydeforskjell på 72 meter. Den største slusen er Vrangfoss med 5 slusekamre og en høydeforskjell på 23 meter. MIS Henrik Ibsen og M/S Victoria kjører i dag fra Skien, videre til Løveid – Ulefoss – Eidsfoss – Vrangfoss – Lunde – Kjeldal – Hogga – Fjågesund – Bandaksli – Lårdal og til Dalen som endestasjon.