Anmeldelse fra krimblogger – Hennings bokhylle.

«Fanget i englestøv-nettet» Ole J. Andersen

Publisert 22/01 2020, 19:40

«Fanget i englestøv-nettet» er en kriminalroman med fokus på narkotika, rusmisbrukere og kriminelle miljøer. Forfatteren som er pensjonert politimann skildrer realistiske episoder basert på egne erfaringer i jobben og erfaringen til kollegene hans.

Historien tar for seg 1990-tallet da kosovo-albanere sto for det meste av narkotikaomsetning i Oslo, og etterhvert utvidet salget til nærliggende distrikter. Koivo er da nettopp pensjonert fra jobben som etterforsker i Hønefoss. Han blir bedt om å etterforske drapet på en kvinne fra rusmiljøet. Saken virker ganske opplagt ut – kjæresten som også er en del av miljøet, tilstår drapet uten å huske å begå det. Koivo starter etterforskningen som privat person, men blir bedt om hjelp av kriminalsjef Håkonsen til å bistå i etterforskningen.
Saken blir bare mer og mer komplisert, Koivo havner i farlige situasjoner og får hjelp fra uventede hold. Etterforskningen fører til organiserte kriminelle grupper som opererer både i hovedstaden og i Hønefoss, som skremmer og truer vitner. Også Koivo trues til å la etterforskningen være. Koivo selv med hans tilnærming til andre og måten han går fram på, minner meg veldig om Hercules Poirot, som gir boken en ekstra smak.

Etter å ha lest de forrige bøkene til Ole J. Andersen, forventet jeg å møte overdimensjonerte karakterer, men ble overrasket. Det gjør nok at boken opplevde jeg som mye mere alvorlig og mere tøff enn de forrige. Veldig aktuell og spennende krimroman med god flyt og fin språk. Kjempe interessant persongalleri med både hardbarkede kriminelle, livredde rusmisbrukere og eldre nysgjerrige damer. Samtidig utrolig bra og innsiktsfull fortelling om politiets hverdag og utfordringer.
Terningkast 5

Anbefaler på det sterkeste!